BRØDBAKING OG VEDTØRKING PÅ WIREHOLMEN .

familietre nr. x

Ill. Rune Olsen.

 

Vi hadde lang vei til butikken , veien over isen tok nesten en time og fremdeles var det en halv time å gå , så vi måtte planlegge innkjøpene nøye .

Jeg fant ut at det var bedre å bake brød selv.

Jeg hadde ikke prøvd å bake I en gammel vedovn før , så men’s brødene stekte måtte vi fylle på mye ved slik at varmen ble jevn.

Etterhvert bl det mangel på tørr ved og det vi fant var fuktig og brente dårlig.

En viktig sak var at det ble lett pipebrann av fuktig ved.

En kveld vi satt og snakket om lost og fast og Rune bekymret seg over at vedlageret nesten var tomt , fikk jeg en ide og sa “:Hvis det er mulig å bake brød I denne fine gamle ovnen , burde det også vœre muligt å tørke ved I den.

Rune brast I latter og sa “: Vet du hva , når har vi tilbrakt så mange år her ute , Arne og jeg , men den tanken har aldri falt oss inn .

Som sagt så gjort , vi tørket ved der og klarte oss fint fram til våren

Matlagingen var mye enklere på denne ovnen , fordi man kunne bruke hele ovnsplaren til å koke poteter, grønnsaker og hva vi måtte finne på av til middagsmat og jeg syntes det fikk en helt annen smak enn det det gjør på en elektrisk ovn .

http://galleri-grablsdegarden.business.site

 

Legg igjen en kommentar